maanantai 13. toukokuuta 2013

Heihei kilot!

Mua on jo pidempään ahdistanut mun paino tai siis lähinnä lihavuus. Luotettavast toimivaa vaakaa meillä ei ole, joten vaa'an numeroita en ole pahemmin tuijotellut. Sen sijaan oma peilikuva näyttää kamalalta ja vaatteet eivät istu päälleni.

Viime viikon tiistaina liityin sitten Kiloklubiin, joka on ilmainen nettipalvelu. Sinne merkitsen nyt syömisiäni ja liikkumisiani. Vajaan viikon kokemuksella oikein passeli palvelu moneenkin tarkoitukseen. Asetuksista voi säätää oman aktiivisustason ja sen, haluaako laihtua vai ylläpitää painoaan. Määrän lisäksi palvelu kertoo, onko ruoan (tai liikunnan!) laadusta, joten palvelun avulla voi oppia myös syömään terveellisemmin ja liikkumaan monipuolisemmin.

Itsehän olen 158 senttinen, joten pienikin painon lisäys näkyy tässä varren mitassa. Sopiva paino pituiselleni ihmiselle olisi noin 54 kiloa ja kun muutama vuosi sitten painoin sen verran, olin oikein tyytyväinen kehooni - sitä tavoitellaan siis nytkin. No, painoa on kuitenkin kertynyt ja painankin nyt noin 66 kiloa, eli 12 kiloa liikaa. Enemmän tuijotan kuitenkin peilikuvaa ja mittanauhaa, mutta jos nyt en ihan hirveästi lihaksia kerää liikkumalla, niin kyllä tuo kilomääräkin on ihan tavoiteltava asia.

Mun syömisessäni on monta ongelmakohtaa. Yksi, johon en voi vaikuttaa hirveästi, on satunnaisesti oireileva ärtyneen suolen oireyhtymä, joka aiheuttaa lähinnä liian vähäistä syömistä ja sitä, että syöty ruoka ei ehdi "tarttua" mihinkään. Lisäksi on näitä korjattavissa olevia ongelmia:

- Ruokailurytmi. Syön miten sattuu ja liian harvoin. Joskus napostelen.
- Ruokahalu. Ei tee mieli syödä usein ja vaikka olisi nälkäkin, ei välttämättä tee mieli syödä paljoa.
- Ruoan laatu. Kaikenlaista roskaruokaa ja herkkuja, liian vähän kasviksia ja hedelmiä.
- Joskus liian suuret annoskoot. Pitäisi käyttää pienempiä lautasia!
- Passiivisuus. Istun liikaa koneella/neulomassa. Pitäisi liikkua!

Kiloklubin aloittaessani huomasin, että on helppoa syödä liikaa tai liian vähän, mutta vaikea saavuttaa se tavoitekalorimäärä JA syödä terveellisesti samaan aikaan. Joten tässä sitä nyt opetellaan syömistä ihan uudestaan. Kyllä mä opin vielä ja toivottavasti muutan syömistäni nyt pysyvästi parempaan suuntaan. Liikkunutkin olen, siis käynyt kolmesti lenkillä. Kyllä tää tästä lähtee!

Kiloklubin mukaan mun olisi mahdollista saavuttaa tavoitepainoni 28 viikossa. Se on 7 kuukautta, eli yli puoli vuotta. Toivottavasti intoa riittää! Täytynee myös ottaa jonkinlainen "ennen" -kuva, mutta sitä tuskin julkaisen blogissa, ainakaan vielä. Ehkä sitten, kun olen saavuttanut tavoitteeni, kehtaan laittaa sekä ennen että jälkeen -kuvat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Muista jättää kommentti! :)

Kaikki voivat kommentoida, mutta kommentit näkyvät vasta, kun olen ne itse käynyt hyväksymässä.

LilySlim Weight loss tickers