lauantai 3. tammikuuta 2015

2014 ja 2015

Uusivuosi oli ja meni, parhaassa seurassa.
Nyt kasaan nippuun vuoden 2014 ja mietin tavoitteita tälle vuodelle.

Kuvituksena jouluna otettuja kuvajaisia.


Vuonna 2014 tapahtui mm. seuraavaa:
  • Päättyi yli 5 vuotta kestänyt suhde ja alkoi uusi suhde nykyisen mieheni kanssa
  • Vaihdoin auton 1994 Civicistä vuoden 2001 farkku Peugeotiin kesällä - ikävöin pikku Civiciä edelleen, enkä ole vieläkään oppinut tykkäämään pösöstä
  • Pääsin ajamaan kuorma-autoilla (ja jopa yhdistelmillä) parkkipaikoilla! Parasta!
  • Alkuvuodesta syvä laskimotukos (veritulppa jalassa), siitä johtuen e-pillereiden vaihto kapseliin ja diagnoosi haavaisesta paksusuolentulehduksesta
  • Diagnoosin seurauksena 6 viikon kortisonikuuri, jonka jälkeen painoni stoppasi nousunsa n. 74 kiloon (lihoin kuurin aikana lähemmäs 10 kiloa)
  • Sairastin heti diagnoosin jälkeen rajun angiinan ja syksyllä uudestaan, jolloin pyysin lähetteen nielurisojen poistoon (tapahtunee puolen vuoden sisällä)
  • Yritin moneen kertaan aloittaa laihduttamista ja urheilua, mutta se jäi pääasiassa ajatuksen tasolle
  • Olin töissä satunnaisesti ja paljon miehen mukana ajamassa ympäri maata
  • Värjäsin aika vähän lankaa, neuloin aika vähän ja ompelin sitäkin vähemmän - eli kaikin puolin aika huono käsityövuosi
  • Tampereen käsityömessuilla en poikkeuksellisesti käynyt ja muutenkaan lankavarasto ei kokenut muutamaa kerää kummempaa täydennystä, kankaita ostin alkuvuodesta jonkin verran
  • Olin laiska bloggaaja, julkaisin vain 14 postausta (2013 - 61, 2012 - 41)


    En oikein tiedä, mitä ajattelisin viime vuodesta. Hirveästi tapahtui ja jäi tapahtumatta. Pääasiassa olin taas kerran tosi laiska ihminen. Jollain tapaa elämä kuitenkin meni eteenpäin ja olen hurjasti erilaisessa tilanteessa nyt kuin vuosi sitten. Toivottavasti uusi vuosi kuluu vähän nousujohteisemmin, vähemmän negatiivisia tapahtumia ja enemmän aktiivisuutta kaikin puolin olis tosi jees.


    Löysin myös vahnan 2014 To do -postauksen... Joten tässä vastaukset siihen:

    Elämä yleisesti:
    - Laihdun - lihoin
    - Liikun enemmän - liikuin varmaan vähemmän kuin 2013?
    - Syön terveellisemmin - jooei
    - Opettelen käyttämään meidän jäätelökonetta - se jäi exälle, joten en opetellut
    - Ei päästetä asuntoa ihan kaaokseen - asunto vaihtui välissä, mutta eipä täällä paha kaaos ole
    - Selvitetään koira-asia - ex sössi minun koira-asiani kaverinsa kanssa ja jäi koira saamatta sillä kertaa, kiitos vaan heille tosi paljon tästäkin
    - Käydään miehen kanssa jossain reissulla - mitähän tähän nyt sanoisi... ei tullut reissattua sillälailla kuin ajattelin, mutta näin jokatapauksessa paljon Suomea miehen kanssa ajellessa


    Käsityöt:
    - Ompelen ainakin yhden vaatteen ja yhden trikoopipon - korjasin kolmet farkut kaverille ja aloitin yhden paidan ompelua, siihen se sitten jäikin
    - Neulon sukat kärjestä aloittaen - en neulonut, yhdet kyllä ihan normaalisti varresta alkaen siskolle
    - Saan neuletakkini valmiiksi - en varmaan edes koskenut koko projektiin vuonna 2014
    - Vähennän langan määrää - ehkä sitä muutama 100 grammaa vähemmän saattaa olla, muttei kummempaa edistystä tässäkään
    - Opettelen käyttämään saumuri-peitetikkikonettani kunnolla - opettelin aika vähäsen, en vieläkään ole mestari sen kanssa
    - Teen ainakin kaksi pehmolelua - loppuvuodesta leikkasin ahkerasti kaavoja, mutten ommellut yhtään saumaa pehmoleluun
    - Virkkaan amigurumin - enpä tehnyt tätäkään
    - Uudet kannet erääseen keittokirjaan - tuolla se lojuu laatikossa edelleen
    - Värjään lankaa - juu, värjäsin lankaa, vaikka en kilokaupalla, mutta edistyin
    - Painan kuvioita kankaalle - no tätä tuli tehtyä kyllä!


    Muut harrastukset:
    - Opettelen paremmaksi valokuvaajaksi - järkkärillä otettu varmaan alle 1000 kuvaa tänä vuonna, joten... heh.
    - Harjoittelen piirtämistä (anatomiaa ja väritystä pääasiassa) - olen edistynyt jonkin verran, mutta ahdistuminen haittaa harrastusta pahasti edelleen
    - Auto pidetään ajokunnossa, ehkä uusi ovi, ehkä tuulilasi, uudet talvirenkaat - auto vaihtui, joten... nope. Uudenkin auton huolto on edelleen tekemättä.
    - Kirjoitan blogiin sen verran, että en tunne huonoa omaatuntoa epäaktiivisuudestani - se 14 postausta on kyllä niin vähän, että aika huono omatunto on. Se on vain vähän yli 1 postaus kuussa, keskimäärin.

    Minä!

    Vuonna 2015 haluaisin olla vähän parempi.
    Saada enemmän aikaan.

    - Laihtuminen, liikkuminen - pakko saada järkeä tähän elämiseen!
    - Työt - joko koulutukseen tai töihin on päästävä
    - Pehmolelut - tänä vuonna ompelen niitä oikeasti
    - Neulominen - langan ja keskeneräisten töiden määrää vähennettävä neulomalla
    - Ompeleminen - vaate itselle, jos tällä kertaa onnistuisi ja korjaan korjattavien pinossa odottavat jutut
    - Värjääminen - värjään monivärisempää lankaa + puuvillaa ja enemmän!
    - Piirtäminen - opettelen yrittämään enemmän, opettelulistalla linet, anatomia ja värittäminen aina ja edelleen
    - Koirat - tähän asiaan ei voi kuin toivoa parasta ja koittaa pitää pää kasassa, toivottavasti saan ainakin kaverin collien lainaan joskus. Ilman töitä ei ole paljoa toivoa, mutta mun on tehtävä kaikkeni, muuten mulla on taas käsissäni asia, joka jäi saamatta - asia, jota kadun loppuelämäni. Ensimmäinen oli hevonen, rakas hoitohevonen. Toista kertaa en halua kokea samaa.

    Tavoite tiivistettynä on se, että voin vuoden kuluttua hymyillä tyytyväisenä onnistuneelle vuodelle ja itselleni. Sitä en voi nyt tehdä. Liian paljon jäi tapahtumatta, sekä itsestä riippuvia asioita että niitä, joihin en olisi voinut pahemmin vaikuttaa. Ehdottomasti pitää yrittää enemmän.


     Ei tässä auta kuin mennä tuulta päin, raivolla. Mun on saatava kiinni siitä voitonriemusta ja mentävä sen perässä. Mun on yritettävä, taisteltava ja voitettava. Mä en kestä enään olla tällainen, mä haluan olla enemmän, parempi, onnellisempi, laihempi, aktiivisempi ja mä haluan näyttää tälle maailmalle.

    Mulla on lukulistalla blogi, josta mä saan voimaa. Koirablogi. Mutta pointti ei ole aihe, vaan ajatus. Ja suunta. Ja fiilis. Mun täytyy ottaa siitä mallia, sekä nyt, ihmisenä, että sitten joskus, koiranomistajana. Mun on pakko. Muuten tää jatkuu vaan näin ja joka vuosi vihaan saamattomuuttani enemmän.

    Tätä postausta aloitellessa mieli oli maassa, olo toivoton, mutta nyt mulla on sellainen olo, että juoksisin vaikka maratonin, jos noi tiet ei olis noin jäässä. Joten päättäväisenä eteenpäin.


    Tulossa ainakin kuvia joululahjatekeleistäni ja langoista, jotka värjäsin jo ajat sitten.

    2 kommenttia:

    1. Jestas, en tiennytkään että sulla on vaihtunu ukkokin tässä välissä.
      Kuulostaa että oot ollu vähän hukassa viime vuonna. Niitä tulee väkisinkin, mutta pääasia kai on että jatkaa vaan sinnikkäästi etsimistä.
      Mulla vähän särähtää korvaan toi sun tyytymättömyys itseesi, ja tulee paha mieli. Että podet huonoa omatuntoa lihomisesta ja laiskuudesta ja siitäkin ettet päivitä blogiin. Sinuna alottasin ensimmäisenä siitä että koittasin keskittyä kliseisesti niihin asioihin mihin oot tyytyväinen, ja sitten positiivisen kautta löytää intoa toteuttaa kaikkea sitä mikä nyt jäi vajaaksi.

      Voi jestas mä kuulostan joltain tyhjänpäiväseltä positiivarilta. Kuitti.

      VastaaPoista
    2. Hah joo, viime vuosi oli kyllä jotain niin outoa, ettne ihmettele että oot pudonnut vähän kärryiltä :D

      Kyllä mä noin niinkun yleisesti olen ihan positiivinen ihminen ja kannustan muitakin positiiviseen ajatteluun yms. Mutta tän vuosikatsauksen miettiminen alkoi vähän ottaa päähän, kun taas kerran yks vuosi, jonka aikana mikään ei oo edistynyt - päinvastoin. Mä olen moneen asiaan tyytyväinen, mutta tässä ehkä tuli esille pääasiassa niitä, joihin en ole.

      Yli kaiken mä vihaan sitä, että en saa mitään aikaan, vaan jään vaan paikalleen makaamaan. Mut nyt vaan raivolla eteenpäin, kyl tää tästä! :) Mihinkään masennukseen en kuitenkaan osaa 5 minuuttia pidemmäksi aikaa vaipua, onneksi.

      VastaaPoista

    Muista jättää kommentti! :)

    Kaikki voivat kommentoida, mutta kommentit näkyvät vasta, kun olen ne itse käynyt hyväksymässä.

    LilySlim Weight loss tickers