perjantai 1. helmikuuta 2013

Langan värjäykseen valmistautumista

17.1.13 torstai
Olen hitaasti mutta varmasti valmistautumassa langan värjäyksen aloittamiseen. Tähän mennessä olen värjännyt huovutusvillaa ja kangasta Näpsä-käsityökoulussa, mutten siitäkään muista juuri mitään ja langan värjäys eroaa kuitenkin jonkin verran siitä mitä olen tehnyt.

Jo vuosi sitten värjäystä varten
ostetut Ren ny ullit (4x50g)

Tarvikkeita olen hankkinut/kerännyt kasaan:
- valkoista/vaaleaa LANKAA
- 20 litran kattila
- kaksi vatia lankojen liotukseen
- pari kauhaa
- mittalusikoita
- langankerijä ja vyyhdinpuut
- muutama superhalpa pyyhe

Hankintalistallakin on vielä muutama juttu:
- Jacquard -happovärejä
- etikkaa
- tolua sotkujen siivoamiseen


Novita Pikkusisko

Novitalle tuli uusi lanka Isoveli-7veikka-Nalle -sarjan jatkoksi, siis Pikkusisko. Se on Nallea ohuempaa ja myydään 50 gramman kerissä. Värit olivat aika laimeita ja tylsiä, joten ostin neljä kerää valkoista ja vyyhditin ne juuri äsken. Siis tein elämäni ensimmäiset vyyhdit!
          Seuraavaksi etsiskelen Ren ny ullit ja mitäs muuta mulla onkaan... Neljä kerää valkoista Nallea ja kolme vyyhtiä paksua Pirkkalankaa, myöskin valkoista. Lisäksi olen ajatellut värjätä ruskeaa "pätkärääkättyä" isoveljeä, josta olin neulonut polvipituiset villasukat. Purin siis mokomat rumilukset ja ruskea lanka ei jotenkaan innostanut. Jos siihen saisi vaikka sinistä sävyä tai jotain? Ehkä teen siitä raidallisen...

Valkoisesta langasta olisi ihana neuloa kaikkea sievää, mutta jostain syystä en vain jaksa innostua. Tahdon VÄREJÄ, paljon ihania, raikkaita värejä! Ja turkoosia moniväristä lankaa, koska sellaista ei ikinä myydä missään sellaisissa sävyissä, jotka miellyttäisivät mun silmääni.

Kerijälaite ebaysta (kiinasta) 13e,
lisäksi metalliset vyyhdinpuut, 17e.

18.1.13 perjantai
Neljä valkoista nallea pääsivät vyyhdeiksi, kolme pyöritin vyyhdinpuilla. Yksi vyyhti tuli sitten kahden tuolin selkänojia avuksi käyttäen, tuolit olivat reilun parin metrin etäisyydellä toisistaan ja siinä välissä minä sitten ravasin pääni pyörälle. Saman kohtalon koki myös 200g Isoveljeä ja neljä 50 gramman kerää Ren ny ullia. Näistä kaikista "jättivyyhdeistä" tulee todennäköisesti raitalankaa, vaikka ihan hirveän leveitä raitoja ei saakkaan tämän kokoisista vyyhdeistä.

Koska en ole hetinyt värjäämässä, kieputin vyyhdit... no, vyyhdeiksi. Helpottaa kummasti säilytystä, eikä lanka todennäköisesti mene niin solmuun, kuin jos langat säilyttäisi ihan vaan sellaisina vetelinä lankalenkkeinä. Tietysti ne täytyy sitten avata, kun ne aikoo värjätä. Isoveikasta tuli melkoisen iso ja muhkea vyyhti! Suorastaan naurettavan iso.


20L kattila, Nekalan löytöliiteristä, 30e.

1.2.13 perjantai
Kujeeseen tuli eilen Jacquard -happovärejä varastoon, joten tein vihdoinkin sen tilauksen! Kuusi vyyhtiä värjättävääkin... Värejä tosiaan 11kpl, eli melkein tuplasti sen verran kuin suunnittelin. Lisäksi tosiaan sitten vielä pöllökankaita pussukoihin yms. kivoihin ompeluihin, eli metrin pätkät kahta eri väristä, mutta samalla kuviolla olevaa pöllökangasta.

Vieressä tosiaan kuvamuotoisena toi mun tilauslista. Eksyi sinne parit knitpro:n kaapelitkin. Pöllöissä näkyy 10kpl, koska 1kpl = 10cm kangasta. Juu.

Eilen sitten vielä repäisin ja vyyhditin kaksi kerää keltaista (=päivänkakkara) Nalle kukkaketoa, koska se on niin ällön laimean väristä. Lykkään sen ehkä johonkin keltaiseen tai oranssiin tai puolet kumpaankin väriin.

Tällä hetkellä vyyhdillä värjäystä odottamassa on siis:
- 4 x 50g Novita Pikkusisko (luonnonvalkoinen)
- 4 x 100g Novita Nalle (puhdas valkoinen)
- 4 x 50g Ren ny ull (puhdas valkoinen)
- 2 x 100g Novita Isoveli Colori (ruskeasävyinen)
- 2 x 100g Novita Nalle kukkaketo (kelta-oranssi-vihreä-valkoinen)

Näistä yksi valkoinen nalle, ren ny ullit ja isoveli ovat ns. jättivyyhdillä, eli niistä tulee raitaisia! Kahta tai kolmea väriä. Muut olen tehnyt vyyhdinpuilla ja ovat ns. normaalin kokoisia vyyhtejä. Näiden lisäksi mulla on 3 vyyhtiä paksua Pirkkalankaa paikassa X (lue: hukassa) ja Kujeesta tulossa nuo yllä mainitut 6 vyyhtiä. Riittänee siis hetkeksi.

Pinkki ja vihreä "vati" langan liotukseen,
Nekalan löytöliiteristä, hintaa en muista.

Nyt kun olen vyyhdittänyt kaikki valkoiset nalleni, mun täytyy kai ostaa yksi kerä ihan neulottavaksi, että saan tehtyä raitoja muun väristen kanssa... Äh! En kyllä osta, ainakaan vuoteen, en! En! Neulon niitä mitä mulla on ja olen tyytyväinen ja silleen.

Nyt jäädään odottelemaan värejä! Lisäksi täytyy hakea etikkaa ja sitten olen valmis. Tosin meidän keittiö ei ole valmista vielä nähnytkään ja värjäysastiat on kämpän kellarissa ja täällä en ehkä kauhean mielelläni rupea värjäämään, kun muutama ylimääräinen ihminen ja koira pyörii ympärillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Muista jättää kommentti! :)

Kaikki voivat kommentoida, mutta kommentit näkyvät vasta, kun olen ne itse käynyt hyväksymässä.

LilySlim Weight loss tickers